ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

هرآنچه که درباره چای سبز لازم است بدانید!

هر آنچه که درباره چای سبز لازم است بدانید!

دراین مقاله سعی داریم هر آنچه که درباره چای سبز لازم است بدانید را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا شاید بتوانیم در انتخاب چای سبز خوب و باکیفیت مطابق با ذائقه و سلیقه ی شخصی شما کمکی کرده باشیم ، تا بتوانید از مزایای سلامتی این گیاه شگفت انگیز بهره مند شوید .

چای سبز نوعی از چای می باشد که از جوانه ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می آید .فرآیند تولید چای سبز با چای سیاه متفاوت است.در چای سیاه فرایند اکسیداسیون و تخمیر اتفاق می افتد، ولی در چای سبز برگ ها اکسید و تخمیر نمی شوند و همین تفاوت ،خواص آن را نسبت به چای سیاه متمایز کرده است .در چای سبز هیچ ماده سمی وجود ندارد و سرشار مواد معدنی است که بسیار برای سلامتی مفید است . 

تاریخچه چای سبز از کجا شروع شد ؟

بوته چای برای اولین بار در 6000 هزار سال پیش  چین کشف شد . چینی ها با بخار دادن برگ های سبز، نوعی دمنوش به دست آوردند که خاصیت درمانی و باز آورنده سلامتی برای بدن داشت. تا یک قرن اخیر چای سبز و چای سیاه جزو نوشیدنی ها گرانقیمت و تجملاتی در چین بود .بعد از آن در کشور هندوستان گونه جدیدی از بوته چای شناسایی شد که برگهای پهن تری از نمونه چینی داشت .

انگلیس در سال 1834 بذر چای را به هندوستان برده و در آنجا پرورش داد ،تا به قدرت چین در صادرات چای پایان دهد.درقرن شانزدهم تاجران هلندی چای را از ژاپن وارد اروپا کردند ،و به تدریج مصرف چای سبز در تمام اروپا رواج پیدا کرد . 
امروزه بهترین ومشهور ترین چای سبز در کشورهای ژاپن، چین ،هند، سریلانکا، تایوان، نیوزیلند و ایران تولید می شود. اما با کیفیت ترین آن، در ژاپن تولید می شود ، ولی قدمت تاریخچه چای سبز درکشورچین بیشتراز سایر کشورها می باشد .

آیا چای سبز انواع مختلفی دارد ؟

چای سبز همچون چای سیاه ،انواع گوناگونی دارد که از لحاظ کیفیت به زمان برداشت، طول برگ‌های گیاه و نوع فرآوری آن بستگی دارد .چای سبز در ایران با انواع برگهای سبز تولید می شود و تنها تفاوت آن با چای سیاه ، در شیوه خشک کردن و فرآیند تولید آن است .
بهترین محصولات چای سبز، متعلق به کشورچین و ژاپن است ،که انواع بسیار زیادی را تولید می کنند. یکی از معروف‌ترین کشورهایی که در تولید چای سبز مهارت بالایی دارد ژاپن است،که با ترکیب مواد معطر،طعم ومزه متفاوتی به چای سبز داده است.

بهترین نوع چای سبزچه ویژگی هایی دارد ؟

بهترین نوع چای سبز ، نوع ارگانیک است که از مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد. وجود مواد شیمیایی در چای باعث تغییر در عطر وطعم در چای می شود ومصرف مکرر، این نوع چای به سلامتی بدن آسیب می رساند .
چایی که با بودادن برگهای چای در دمای بالا تولید می شود (برشته کردن چای که در کشور ژاپن انجام می شود )، عطر زیادی دارد. زیرا در زمان تولید مقدار زیادی از کافئین را از دست می دهد و برای کسانی که منع استفاده از کافئین را دارند مناسب است .
همچنین چایی که با خشک کردن برگ چای و سپس آسیاب کردن و به پودر کردن تولید می شود چای مرغوبی است . زیرا این فرایند باعث می شود که چای طعم خود را حفظ می کند و بعد از دم کردن چای رنگ مات به خود نمی گیرد.

کیفیت چای سبز ایرانی چگونه است؟

هر چند کشور ژاپن و چین بهترین و بزرگترین تولید کننده چای سبز در دنیا هستند، ولی چای سبز ایرانی نیز جزو چای های مرغوب به حساب می آید. برگ چای که در ایران کشت می شود از نوع باکیفیت ترین برگهای چای در جهان به شمار می رود ،و چون به فرآوری پیچیده ای نیاز ندارد بسیار  سالم باکیفیت ومرغوب است .

مرغوبیت چای سبز ایرانی  به کمک مشاهده ی شکل ظاهری چای سبز خشک ، رنگ دم کرده یا نوشابه آن ومزه گسی طبیعی چای می توان تشخیص داد .شکل ظاهری چای سبز تازه باید بز درخشان باشد و رنگ دم کرده آن سبز روشن و شفاف است .

چرا تنوع چای سبز در ژاپن بیشتر است ؟

ژاپن یکی از تولید کنندگان برتر چای در جهان است که محصولات بی نظیر و متفاوتی از چای سبز را روانه بازارها جهانی کرده است.به طوری که زمین های زیادی را برای کشت چای اختصاص داده است وکشاورزان بسیاری را برای کشت چای ترغیب کرده است .

کشور ژاپن در تولید چای سبز دارای تبحر فراوانی است، به طوری که با ترکیب مواد معطر، بیشترین نوع چای سبز را در جهان تولید می کند.در این نوشته به چند نوع چای سبز ژاپنی اشاره می کنیم .

چای سبز ماچا (Matcha)

چای ماچا به صورت پودری تهیه می شود که بسیار خوش رنگ و بو و دارای شیرینی طبیعی است و رنگ سبز  زمردی دارد .علت منحصربه فرد بودن چای ماچا  در نوع کشت آن است.

وقتی بوته های چای در زمستان به خواب می روند، با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار از طریق عمل فتوسنتز ، بهترین نوع چای بهاره ماچا را تولید می کنند.

بوته ی چای ماچا باید در سایه نگهداری شود، برای همین کشاورزان ژاپنی در فصل بهار با گذاشتن سایبان های چوبی روی بوته های چای ،میزان نور خورشید را کم می کنند.این کار باعث بالا رفتن طعم شیرین چای می شود و خواص کیفیت چای ماچا را زیاد می کند.

این نوع چای در مراسم ومیهمانی ها سرو می شود و تلخی کمتری نسبت به دیگرانواع چای سبز دارد. در واقع وقتی آن را مزه می کنید ،شیرینی طبیعی آن را احساس می کنید .

چای سبز سنچا (Sencha)

این نوع چای ازمحبوب ترین چای سبز ژاپنی است که طرفداران بسیاری در ژاپن دارد .تقریبا 80% چای سبز سنچا در ژاپن تولید می شود .  رنگ این چای زرد متمایل به سبزاست که نسبت به انواع چای سبز، خوش عطرو طعم تراست و کافئین کمتری دارد.

فرآوری این چای با بخار سریع برگهای چای انجام می شود .این کار از اکسید شدن وقفل شدن رنگ سبز چای جلوگیری می کند.سپس برگهای به صورت رول شکل می گیرند و خشک می شوند .

چای سبز گیوکورو (Gyokuro)

چای گیوکورو در سال 1835 به طور اتفاقی کشف شد .یکی از چایکاران برای در امان ماندن بوته چای در حال رشد از سرما طولانی ،روی آن را با پارچه پوشانید و موقع برداشت متوجه شد بوته ای که زیر سایه مانده است، طعم ومزه متفاوتی دارد .

چای گیوکورو به دلیل اینکه در سایه پرورش پیدا می کند رنگ برگهای آن سبز مایل به تیره است و دم کرده آن رنگ سبز زیبایی دارد و به لحاظ برداشت شبیه چای سبز قلم ایرانی استکه برای اینکار موقع برداشت ، برگ های چای را تا قسمت ساقه می چینند .این چای عطر و طعمی شبیه به جلبک دریایی دارد و به نسبت چای سنچا ، کافئین و تانن کمتری دارد.

چای سبز بانچا (Bancha)

این نوع چای سبز، از شاخه های نرم بوته چای به دست می آید که طعم تلخ و گسی زیادی به چای داده است. زمانی که جوشیده می شود به رنگ قهوه ای طلایی تغییر می کند .

چای ترکیبی هوجیچا (Houjicha)

این نوع چای سبز خالص نیست بلکه ترکیبی ازچای سبز ،غلات پودر شده مانند گندم ،جو یا برنج است .کیفیت و قیمت آن بستگی به مقدار مصرف چای سبز نسبت به غلات دارد. نوع گران آن ، چای سبز بیشتری دارد و رنگ آن در زمان جوشیدن سبزتر است .

انواع چای سبز ایرانی کدامند ؟

چای سبز سرگل 

 چای سرگل ، همان طور که از اسمش پیداست یعنی از بالایی ترین قسمت برگ چای گرفته می شود که برگ حالت ظریف و لطیفی دارد. چای سرگل بهاره دارای ظاهری کمی پیچیده شکل و طعمی گس مانند است که به لحاظ کیفیت عطر ،طعم و رنگ چای ، درجه بالاتری نسبت به دیگر چای های سبز دارد . 

 

چای سبز قلم

چای سبز قلم ترکیبی از ، برگها و ساقه های درشت چای می باشد که از لحاظ اندازه و شکل بزرگتر از چای سبز ممتاز است .این نکته باعث تفاوت در قیمت این محصول شده است.این چای پس از دم کشیدن عطر و طعم خاص و منحصر به فردی دارد که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این محصول با حفظ کیفیت و خواص چای سبز  مقرون به صرفه تر عرضه می شود.

چای سبز شکسته 

چای سبز شکسته را به لحاظ شکل نمی توان شکل خاصی را به آن نسبت داد و معمولا گرد و تخت و مسطح با وزن سبک هستند ، ولی به لحاظ کیفیت مانند چای سرگل می باشد . با این تفاوت که درصد خلوص آن کمتر می باشد و در کارخانه چای، توسط فیلتر های مخصوص جداسازی می شود. 

آیا چای سبز خاصیت درمانی دارد؟

• چای سبز به دلیل طی نکردن فرآیند اکسیداسیون (تخمیر) ، سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است .
• محاظ پوست بدن در برابر تابش نورخورشید است و از سرطان پوست (ملانوما ) جلوگیری می کند .
• چای سبز خاصیت ضد ویروسی و میکروب کشی دارد و برای بیماریهای دهان و دندان مفید است .
• چای سبز برای درمان بیماریهای کبدی (Hepatic Fibrosis ) بسیار موثر است .
• چای سبز در جیره غذایی سالمندان، بیماریهای ناشی ازپیری، قلبی و عروقی و آلزایمر را کاهش می دهد.
• نوشیدن چای سبز به دلیل دارا بودن دو ماده غذایی دارویی فلاونوئید و فیتواستروژن ضمن بالا بردن تراکم استخوان ،از پوسیدگی آن جلوگیری می کند .
• کاتچین های چای سبز دردرمان مسمومیت های غذایی و اسهال و استفراغ را موثر است .
• در چای سبز ماده آرام بخش تفانین وجود دارد که آرام بخش است و باعث کاهش فشار عصبی و استرس می گردد.
• سیستئین موجود در چای سبز مرغوب در تنظیم غدد تیروئید بسیار مفید است .
• کاتچین موجود در چای سبز فشار خون را کاهش می دهد .
• سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و باعث رفع خستگی عضلانی و روحی می گردد .
• کافئین موجود در چای سبز باعث بی اشتهایی می گردد، در نتیجه سرعت کاهش وزن و چربی سوزی را افزایش می دهد .

بهترین زمان برای مصرف چای سبز چه موقعی است ؟

• بهترین زمان برای مصرف چای سبز، مدت کمی بعد از دم کردن چای است زیرا بعد از 10 دقیقه بسیاری از ترکیبات با ارزش چای در آب گرم و هوا تجزیه می شود و از بین می رود .
• چای سبز به دلیل دارا بودن تانن می تواند درجذب آهن اختلال ایجاد کند و هرگز نباید چای سبز را با غذا میل کرد. پس بهترین زمان برای مصرف چای ، 2 ساعت قبل یا بعد از صرف غذا می باشد .
• کافئین موجود درچای سبز خواب را مختل می کند و باعث بیدارماندن و افزایش تمرکزمی گردد، و بهترین زمان برای مصرف چای سبز، 2 ساعت قبل از خواب می باشد .
• نوشیدن چای سبزقبل از ورزش باعث می شود که شما انرژی زیادی برای ورزش داشته باشید و وزنتان کاهش یابد .
• هرگز بلافاصله بعد از بیدار شدن و با معده خالی چای سبز ننوشید زیرا تاثیرات بدی در کبد ایجاد می کند.
• بعد از مصرف داروهای شیمیایی چای سبز ننوشید زیرا باعث اختلال در جذب دارو می شود .

مصرف چای سبزدرطب سنتی چگونه است ؟

چای سبز دارای طبع سردی می باشد و افرادی که دارای مزاج سرد هستند ، نباید در مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد افراط کنند .
توصیه می شود افرادی که سرد مزاج هستند ،چای سبز را با دارچین ،زنجبیل ، عسل ،گل محمدی و.. که طبع گرمی دارند ترکیب کنند و بعد میل کنند تا طبعش متعادل شود .

چای سبزبهتراست چگونه مصرف شود ؟

چای سبز را بهتر است گرم میل کنید، زیرا آب گرم باعث آزاد سازی و فعالیت ترکیبات موجود درچای سبز مانند آنتی اکسیدان ها ،اسیدآمینه ، روغن و اسیدهای چرب می شود .چای سبز را می توان با گیاهان داروئی ترکیب کرد و به صورت دمنوش های مفید و مقوی  میل نمود .در زیر به طرز تهیه چند دمنوش چای سبز اشاره می کنیم .

دمنوش چای سبز ، به لیمو ، هل و زعفران

این دمنوش برای رفع سرماخوردگی ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، لاغری بسیار مفید است و طبع گرمی دارد .برای تهیه این دمنوش مقوی یک قاشق مرباخوری چای سبز ، سه عدد هل ، چند عدد به لیموی خشک و نوک قاشق چایخوری زعفران را فقط به مدت سه دقیقه دم می کنیم ،چون اگر بیشتر دم بکشد چای سبز مقداری تلخ می شود.

دمنوش چای سبز و چای سفید 

این دمنوش ترکیبی از دو منبع بی نظیر آنتی اکسیدان است که روند پیری را به عقب می اندازد و شما را جوان و شاداب نگه می دارد علاوه بر این از بروز سرطان پیشگیری می کند ، چربی سوزی را تسریع می کند و قند خون و کلسترول خون را کاهش می دهد .

برای تهیه این دمنوش مقوی یک قاشق مربا خوری چای سبز ،یک قاشق مربا خوری چای سفید ، مقداری هل و کمی دارچین را با هم ترکیب کنید و در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید تا دم بکشد و نوش جان کنید. 

 

دمنوش چای سبز با زنجبیل و نعنا

برای تهیه ی این دمنوش به یک قاشق غذا خوری چای سبز ،چند برگ نعنا یا یک قاشق غذاخوری نعنا خشک ،مقداری زنجبیل تازه و یک لیوان آب جوش نیاز دارید . همه مواد را در قوری بریزید و پنج دقیقه صبرکنید تا دم بکشد و بعد میل کنید .

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. صادقی گفته؛
    14:15 1400/04/12

    مطلب خوب و کاملی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.