ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

درباره پدر چای ایران چه می دانید؟

درباره پدر چای ایران چه می دانید؟

چای ، یکی از اجزای جدایی ناپذیر در زندگی عادی مردم ایران است که روزانه به طور متوسط چندین بار چای مصرف می کنند. سابقه مصرف چای در ایران ، کمتر از دو قرن است .حال سوال اینکه چای توسط چه کسی وارد ایران شد؟!
در سال 1285 شمسی یکی از رجال آن دوره به نام حاج محمد میرزا قاجار قوانلو که به عنوان ژنرال کنسول ایران در هند مأمور به خدمت بود او توانست در بازگشت به ایران ، چند بوته چای را با زحمت فراوان وارد ایران کند.
وی به عنوان سفیر ایران راهی هند شد و در پوشش تاجر فرانسوی به صورت تفننی در مزارع چای مشغول یادگیری کشت چای شد. دلیل این کار این بود که هندی ها فن چایکاری را سری و انحصاری می دانستند و حاضر نمی شدند کسی آن را یاد گرفته و در سطح وسیع کشت کند.
محمدمیرزا قبل از مراجعت به ایران ، مقداری تخم چای را به همراه چهار هزار گلدان چای ، قهوه ، تخم کنف ، دارچین ، فلفل ، میخک ، هل ، انبه ، گنه گنه ، کافور ، ریشه زردچوبه ، زنجبیل و غیره تهیه کرد و با مشکلات بسیار آن‌ها را به ایران آورد .
او توانست با زحمت و مشقت فراوان موفق به کشت و توسعه چای در ایران گردد و لقب کاشف السلطنه را از طرف مظفرالدین شاه گرفت . او متعقد بود مردم ایران نباید برای چای و قند و نفت سفید به کشورهای دیگر وابسته باشند.

درباره پدر چای ایران چه می دانید؟
محمدمیرزا با توجه به مطالعاتی که بر روی انواع چای و نحوه کشت آنها نموده بود ، شهر لاهیجان را به دلیل وجود هوای مناسب برای کشت چای انتخاب کرد و بعد از مرگش ، بنا بر وصیتش او را بر تپه‌های چای در لاهیجان که توسط وی در سال ۱۳۰۷ خورشیدی خریداری شده بود به خاک سپردند .

این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران در آمده است . مقبرهٔ کاشف‌السلطنه امروز به صورت گنجینهٔ تاریخ چای ایران در لاهیجان ‌است .در حال حاضر سطح زیر کشت چای حدود ۳۲۰۰۰ هکتار می باشد که در استان های گیلان و مازندران بصورت نامنظم و مجزا و بصورت پراکنده قرار گرفته و حدود ۶۰۰۰۰ خانوار در کشت و کار این محصول اشتغال دارند .
در چند سال اخیر صنعت چای ایران دوره تلخی را پشت سر گذاشته که در تاریخ صد ساله صنعت چای ایران بی‌سابقه ‌است. در فاصله ژوئن سال ۲۰۱۳ تا مه سال ۲۰۱۴ ، سازمانی به‌ نام صلح سبز هند اقدام به بررسی چای تولید هشت شرکت از ۱۱ شرکت بزرگ حاضر در بازار چای کشور هند را کرد که این شرکت‌ها به ایران ، روسیه ، آمریکا ، انگلیس و امارات و کشورهای دیگر صادرات داشتند.
از سوی این سازمان تأیید شد که، چای هندی صادراتی به ایران سمی است. نمونه‌های برندهای معروف چای هندی که از سوی بازوی سازمان صلح سبز در این کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند آلوده به سطح بالایی از مواد شیمیایی خطرناک بوده است .
چای ایرانی بدلیل عدم استفاده از هر گونه سموم دفع آفات نباتی در کلیه مراحل تولید،از خالص ترین و سالم ترین چای های دنیا می باشد. با انتخاب و مصرف چای با کیفیت ایرانی می توانید حامی کشاورزان داخلی باشیم و به تولید ملی خود بها دهیم تا چای در داخل توسعه یابد .
جهت نجات چای ایران و ارتقاء این محصول سالم نیاز به عزم ملی است که امیدواریم این اراده با همت دولت ، مردم و فعالین صنعت چای عملی گردد و زحمات پدر چای ایران محمد میرزا کاشف السلطنه هدر نرود که در غیر این صورت در مقابل نسل های آینده مسئولیم .

 

 

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.