ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

 گیاهان دارویی از زمانهای پیش از تاریخ مورد استفاده قرار می گرفتند و در کتب یونانی قدیم، مصریان و چینی ها به طور مفصل از آنها نوشته شده است. گیاه دارویی ترکیبی از مواد شیمیایی ارگانیک و طبیعی است که از بخش های خام یا فرآوری شده گیاه به دست می آید. به طور کلی هر قسمت از گیاه مانند میوه، دانه، برگ، گل، ریشه، ساقه و از همه مهمتر غیر چوبی آن مد نظر است.

نقش داروهای گیاهی در سلامتی

امروز داروهای گیاهی در بین مردم طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است به طوری که بسیاری از افراد برای درمان بیماریهای خود از داروهای گیاهی استفاده می کنند .
برخی از گیاهان دارویی ، شناخته تر هستند که هم به صورت خشک و هم تازه در دسترس می باشد.
در ایران حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی موجود است که از این تعداد ۲۳۰۰ گونه جزء گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌های ایران به فروش می‌رسد.
بر اساس تحقیقات ، شایعترین گیاهان خریداری شده در فصول سال عبارتند از :
• در فصل بهار به ترتیب : گل گاوزبان ایرانی ، سنبل الطیب ، خاکشیر ، بنفشه
• در فصل تابستان به ترتیب : خاکشیر ، کاسنی ، شاه تره ، تخم شربتی
• در فصل پاییز به ترتیب : آویشن ، پنیرک ، گل ختمی ، بنفشه
• در فصل زمستان به ترتیب : دارچین ، زنجبیل ، چهارگل (ترکیبی از نیلوفر ، پونه ، گل ختمی ، سپستان ، پرسیاوشان ، عناب و گل بنفشه) و آویشن بوده‌ است.

آویشن

 از خواص مهم این گیاه جادویی و شفابخش ، مبارزه با غدد سرطانی است ، از عفونت های قارچی و ویروسی جلوگیری می کند. آویشن یک آنتی اکسیدان طبیعی بسیار قوی بوده و برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است.

 غلظت بالای آهن و سایر مواد معدنی در آویشن ، آن را به یک ماده‌ی ایده آل برای تحریک جریان خون تبدیل کرده است ،غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن یک عامل آنتی اکسیدانی موثر برای سلامت چشم است ،ترکیب غنی از آنتی اکسیدان‌ها ، مواد معدنی و ویتامین ها در آویشن دارای تاثیرات کوچک بی شماری بر روی سلامت قلب هستند . سطوح بالای ویتامین c موجود در آویشن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. 

مصرف منظم آویشن در رژیم غذایی می‌تواند حال شما را خوب کند و افکار استرس زا را از ذهن دور نماید. دم کردن برگ‌های آویشن بهترین و قدرتمندترین روش برای بهبود دستگاه تنفسی است.

نقش گیاهان دارویی در سلامتی.در آویشن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

سنبل الطیب

از خواص مهم این گیاه خاص کاهنده تحریکات عصبی و خستگی ، درمان کننده بیخوابی و بی حوصلگی ، ضد آسم قوی ، ضد تشنج ،ضد تهوع ، ضد نفخ ،کمک کننده به هضم غذا ، موثر در درمان انگل و کرمهای روده ای ،مفید در درمان میگرن ،ضد استرس ، موثر در رفع ورم مخاط دهان ، مفید در درمان بیماریهای کبدی ، افزایش دهنده چرخش خون و موثر در درمان سیاتیک است .

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

بابونه

درمان کم خونی ناشی از قاعدگی برای خانم های جوان ،تقویت قوای جنسی ، کاهش ریسک سرطان سینه و تیروئید ، درمان زخم دهان یا آفت دهان ، رفع کبودی دور چشم،ضد آکنه ،زخم و جوش ، سفید کننده ی پوست ، درمان گرفتگی های  قاعدگی و اسپاسم عضلانی ، مقوی برای مغز ، ادرار آور ، افزایش ترشح شیر در مادران شیرده ،خرد و دفع سنگ مثانه ،تقویت کننده معده ،تسکین دهنده درد ،رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت ،درمان کننده بی اشتهایی و رفع ورم روده است .

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

به لیمو

از خواص به لیمو می توان به خواب آور. آرامبخش . ضد میگرن . ضد سردرد . ضد تپش قلب . تقویت حافظه . ضد نفخ . تقویت معده . ضد اسم ، درمان فشار خون بالا ، موثر در درمان سرماخوردگی ،تقویت سیستم گوارشی ، کاهش التهاب و درد مفاصل ، درمان اضطراب و عصبی بودن اشاره کرد .

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

زنجبیل

زنجبیل کاهش دهنده نفخ ، تسکین دهنده درد ، التهاب و آرتروز ، ضد سرطان ، کاهش دهنده قند خون ، کاهش دهنده طبیعی اشتها ، داروی قوی ضد انعقاد خون ، لاغری است .

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

زیره

کاهش دهنده وزن و لاغری ، قاعده آور و بهبود دهنده دردهای ناشی از قاعدگی ، درمان ناراحتی های مثانه و کلیه ، دفع گاز معده و روده، پیشگیری از دیابت ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، رفع کم خونی و کمبود آهن ، بهبود هضم غذا و گوارش ، برطرف کردن ترشحات زنانگی

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

هل سبز

تقویت کننده قلب ، ضد مسمومیت ،درمان سرماخوردگی ، تب بر ، تسکین رماتیسم و دردهای عضلانی ، تقویت کننده سیستم گوارشی ، باد شکن ، بهبود هضم غذا ، رفع ریفلاکس معده ، رفع برفک و زخم های دهان ، خوشبو کننده نفس ، برطرف كردن دل بهم خوردگی و تهوع ، رفع بیماریهای چشم ، تقویت كننده بدن ، ادرار آور ، اشتها آور

نقش گیاهان دارویی در سلامتی

آیا گیاه دارویی با داروی گیاهی فرق دارد ؟

بله ،همانطور که گفتیم “گیاهان دارویی” از دانه ، ریشه ، ساقه و برگ گیاه به صورت خشک و بدون هیچ تغییری در عطاری ها به فروش می رسد مانند زیره ، رازيانه ، هل يا دارچين از گياهاني هستند كه برخي خواص درماني آنها عمدتاً بي ضرر يا كم ضرر است و به اثبات رسيده است ، اما “داروی گیاهی” حاصل تبدیل برخی گیاهان به دارو ، در کارخانه های داروسازی که طی فرایند خاص بدست می آید.
لازم به ذکر است که هرگز نمی توان این موضوع را انکار کرد که گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که کاربردهای زیادی برای سلامتی ما دارند ، ولی این نکته را در نظر داشته باشید که همین گیاهان اگر در جای مناسب و یا به مقدار مناسب استفاده نشوند می توانند برای شما مشکل ساز شوند.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.