ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آیا در فنجان چای شما پروتئین ها هم وجود دارند؟

آیا در فنجان چای شما پروتئین ها هم وجود دارند؟

ناگفته همه ما می دانیم که زمان نوشیدن نادرست در چای باعث اختلال در جذب پروتئین های ضروری غذا در بدن ما شده و به قولی عامیانه به مرور موجب کم خونی خواهد شد که همان بحث اختلال در جذب آهن را یادآوری کرده و به همین خاطر توصیه می شود که بهتر است حدودا یک ساعت پس از صرف غذای خود چای بنوشید.

اما در این مقاله بحث ما کیفیت خود چای تولید شده ای است که در برگ سبز آن میتواند مقادیر مختلفی ازپروتئینها وجود داشته باشد.

وقتی صحبت از گروه مواد غذایی پروتئین دار میشود،خواه پروتئین های گیاهی باشد یا جانوری، خیلی به ندرت ذهن انسان متوجه نوشیدنی محبوب همگانی یعنی چای می شود.

چای هم به عنوان یک ترکیب گیاهی دارای پرتئینهای گیاهی و طبیعی است .درواقع ترکیبات فیتوکمیکال( گیاهی-شیمیایی) موجود در برگ های سبز گیاه چای،شامل گروه پروتئین ها نیز هستند که در فرآیند 

( یعنی پروسه تبدیل برگ سبز به چای سیاه خشک) تجزیه شده وبه ترکیبات سازنده خود یعنی اسید های آمینه شکسته می شوند.بیش از هشتاد درصد از پروتئین های چای شامل دو گروه گلوتلین و پرولامین را شامل می شود. اسید های آمینه از ترکیبات حیاتی مورد نیاز در بدن انسان و بقیه موجودات زنده می باشد که درواقع واحد سازنده پروتئین ها هستند و مجموعا بیست نوع اسیدآمینه در تشکیل پروتئین ها شرکت دارند.

کیفیت چای تولید شده با مقدار پروتئین موجود در برگ سبز چه ارتباطی دارد؟

کیفیت چای تولید شده  شامل عطر،رنگ و طعم چای کاملا وابسته به اجزای شیمیایی سازنده آن است.کافئین و کاتچین از ترکیبات مهم در چای هستند که در ارزیابی تجاری مرغوبیت چای استفاده می شوند.کاتچین ها که درگذشته به غلط به آنها تانن گفته می شد نقش خیلی مهمی در عطرو طعم،غلظت و رنگ چای داشته و به علاوه به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود، باعث خواص ضدسرطانی چای هستند و میزان آنها در چای سبز بیشتر از چای سیاه است.

به طورکلی در برگ سبز چای شش نوع کاتچین وجود داشته که 30 تا 42 درصد وزن خشک برگ چای را شامل می شود.مقدار کافئین چای هم به طورمیانگین حدود 3 درصد وزن برگ خشک چای است که میزان آن باتوجه به رقم چای،فصل برداشت، نوع برداشت دستی یا ماشینی،شرایط اقلیمی منطقه و… متفاوت خواهد بود.

 نکته مهم این است که هرگاه مقدارپروتئین در برگ چای، از یک حد مشخصی بیشتر بشود باعث تنزل کیفیت و مرغوبیت در چای سیاه خواهد شد.

در واقع با بالا بودن میزان پروتئینهای موجود دربرگ سبزچای، میزان ماده ای به نام کاتچین که بسیار موثر در رنگ،عطر و طعم چای و بطورکلی مرغوبیت چشایی چای است کمتر خواهد شد. بنابراین هرچه میزان پروتئینها در برگ سبز چای بیشتر باشد به تبع آن میزان کاتچین چای کمتر شده و این امر باعث کم شدن مرغوبیت و قیمت چای تولید شده خواهد شد.

مطالعات نشان می دهد بوته های چای وقتی که در سایه انداز درختان بزرگ تر قرارگرفته اند، به علت مقدار بالای پروتئین در برگ سبز خود، به لحاظ رنگ وطعم مرغوبیت چندانی نداشته و بعلاوه کاتچین کمتری هم دارند. از طرفی میزان پروتئین های برگ سبز چای در فصل بهار کمتر از فصل تابستان است و به این دلیل چای بهاره عطری بالا و گسی مطلوبی دارد.

واضح است که  هرچه قدر نتایج مطالعات از حالت تئوری محض خارج شده و پس از عبور از درب های آزمایشگاه ها و دانشکده ها به شکل عملی در باغات چای با راهکارهای قابل استفاده و آموزش باغداران همراه شود بنابراین کیفیت چای تولید شده داخلی نیز بیشتر خواهد بود.

مثلا برگ سبز چای با میزان پروتئین بالا در حالی که بسیار مناسب برای تولید چای سبز مرغوب خواهد بود (چای سبزی با رنگ و عطر و طعم ملایم وترکیبات ضدسرطانی یا کاتچین بالا)اما اگر همین برگ سبز را برای تولید چای سیاه به کار ببریم باعث کم رنگ شدن وحس چشایی نامطلوب و خلاصه نامرغوبیت چای سیاه می شود. به امید روزی که در صنعت چای کشور شاهد قدم های هدفمند و دانش بنیان برای بالا بردن کیفیت چای تولید داخلی باشیم.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. سعیده گفته؛
    11:00 1400/02/30

    سلام
    مطلب خوبی بود، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.