ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

طرز پخت انواع برنج ایرانی ( هاشمی، عنبربو و...)

طرز پخت انواع برنج ایرانی (هاشمی، عنبربو و... )

پختن صحیح برنج  یکی از مصداقهای مهم در آشپزی  ایرانی است. به جز برنج‌های دانه بلند و هندی،  بقیه برنج‌ها برای پخت عالی قلق خاص خودشان را دارند. برای پخت بهتر برنج‌های ایرانی هم نکاتی را باید مد نظر قراردهید. بعضی از این نکات موقع اتخاب برنج و بعضی هم مربوط به طرز پخت برنج هستند.

تازه یا کهنه بودن برنج در پخت خوب آن تاثیر دارد 

تازه یا کهنه بودن برنج از جمله مواردی است که هنگام پخت برنج اهمیت بالایی دارد . پختن برنج تازه ( یعنی برنجی که کمتر از 5 ماه از زمان برداشت آن از روی زمین می گذرد) معمولا برای افراد تازه کار در آشپزی، مشکل خواهد بود.

برنج تازه به علت رطوبت بیشتر دانه ها، آب بسیار کمتری در هنگام پخت نیاز دارد و اگر قلق پخت برنج تازه را نداشته باشید به اصطلاح شفته و یا له خواهد شد. پس بهتر است برنج تازه را به مدت چند ماه کنار گذاشته و بعد از آن مصرف کنید یا اینکه برنج کهنه تری خریداری کنید.

 برای پخت عالی برنج باید خالص و یکدست باشد

برای داشتن یک پلوی سفید و معطر باید دقت کنید که برنجتان خالص و مرغوب باشد. یکی از راهکارهای خوب برای شناخت برنج مرغوب ،کیفیت پخت کته ی آن است. در حالت کلی هر برنجی که در موقع کته کردن آب زیادتری مصرف کند و به خوبی قد کشیده و اصطلاحا دون دربیاید، یعنی برنج مرغوبی است.

اگر برنج یکدست نباشد زمان پخت دانه های برنج  یکسان نیست و بعضی زودتر و بعضی دیرتر دم می کشد. متاسفانه تا نحوه پخت این نوع برنج دست خانوم خانه بیاید کیسه برنج ته کشیده است!

روش کته کردن انواع برنج ایرانی

کته را باید با برنج ایرانی درست کنید اما اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید؛ به زمان بیشتری برای خیس خوردن و پخته شدن برنج احتیاج دارید.
اگر از برنج دودی استفاده می‌کنید؛ از زیاد شستن آن پرهیز کنید تا عطر برنج از بین نرود. البته بهتر است که در چهار پیمانه برنج، تنها یک پیمانه برنج دودی بریزید و از سه پیمانه برنج ساده در کنار آن استفاده کنید.

به ازای هرپیمانه برنج که خیس خورده باشد، یک پیمانه آب سرد کافی است. بعد از جوش آمدن آب، کف برنج را بگیرید، حرارت را کم کنید و در آن را بگذارید. وقتی آب برنج تمام شد، در قابلمه را همراه با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا برنج کاملا دم بکشد.بهتر است برنج کته را با آب کمتری پخت کنید و اگر هنوز زنده بود کم کم به آن آب اضافه کنید.

روش طبخ برنج آبکش مجلسی

اگر به هر دلیلی برنج کته را نمی پسندید با این روش ساده می توانید یک برنج قد کشیده مجلسی را تهیه کنید. بعد از پاک کردن و شستن برنج ، آن را در یک ظرف به مدت یک ساعت خیس کنید.

برای اینکار به ارتفاع حدود دو بند انگشت بالای سطح برنج داخل ظرف، آب ولرم ریخته و حتما مقداری نمک اضافه کنید. اضافه کردن نمک هم باعث طعم گرفتن برنج آبکش می شود و هم اجازه نمی دهد دانه های برنج خورد شوند.

بعد در یک قابلمه مناسب آب  را به جوش بیاورید. آب برنج خیس کرده را دور بریزید و تنها خود برنج خیس خورده را به آب جوش داخل قابلمه اضافه کنید. با کف گیر یک بار برنج را به خوبی داخل قابلمه پخش کنید.

حدودا ۱۰ دقیقه جوشاندن برنج کافی خواهد بود، البته این زمان با توجه به نوع برنج می‌تواند مختلف باشد و بهترین راه فشار دادن دانه برنج بین دو انگشت است. دانه باید با کمی فشار نصف شود اما به‌سادگی له نشود.

در این مرحله برنج برای آبکشی آماده خواهد بود. آبکش‌ را آماده کنید و برنج را داخل آن بریزید، آب سرد روی آن بریزید تا نمک اضافه خارج شود.

 روش صحیح دم گذاشتن برنج آبکش

قابلمه مورد نظرتان را آماده کنید بسته به سلیقه ته دیگ مورد نظرتان را آماده کنید و برنج را روی آن بریزید، برنج را از اطراف جمع کنید و به صورت کله قند در وسط قابلمه قرار دهید .

یک قاشق روغن روی آن بریزید. درب قابلمه را با پارچه ای تمیز ویا دمکنی بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید ، حرارت گاز را کم کنید تا برنج دم بکشد.روی برنج را می‌توانید زعفران دم‌کرده بریزید تا عطر، طعم و ظاهر بهتری به برنج بدهد. حالا می توانید این برنج  آبکش شده ی مجلسی را ،در کنار خورش‌های خوشمزه سرو کرده و لذت ببرید.

روش پخت برنج عنبر بو خوزستان 

برنج عنبر بو به خاطر بافت و شکل دانه ها، طرز پخت متفاوت تری  نسبت به سایر انواع برنج ایرانی دارد. این برنج هم به شکل کته و هم به شکل آبکشی قابل طبخ است و این موضوع کاملا بستگی به سلیقه شما دارد.

روش آبکش کردن برنج عنبر بو 

بهتر است حدود یک ساعت قبل از طبخ برنج را در مقدار کافی آب نمک بخیسانید.طریقه طبخ آن مثل سایر انواع برنج سفید ایرانی است با این تفاوت که زودتر به پخت کامل می رسد .

برای اینکه یک برنج خوب آبکشی شده داشته باشید بهتر است موقعی که برنج داخل آب جوش ریخته می شود یکی دوبار برنج را چک کنید وقتی که خوب مغز پخت شد ( منظور وقتی است که برنج بین دو ناخن راحت دو نیم می شود ) ، برنج را آبکشی کنید و دم بگذارید.

 در این مرحله دقت کنید اگر برنج زیادی نرم بشود ، حالت له شدگی پیدا می کند. شما می توانید برای دفعات اولی که این برنج معطر خوزستانی را طبخ می کنید ، کمی برنج را اصطلاحا زنده تر آبکش کنید و بعد اینکه آن را در قابلمه ریختید و دم گذاشتید، در صورت نیاز دوباره به آن کمی آب اضافه کرده و اجازه دهید آرام دم بکشد.

روش کته کردن برنج عنبربو

برنج عنبر بو برای  کته کردن بیشترمناسب است و فقط باید به مقدار آب و زمان کته کردن دقت کنید . در بهترین حالت بهتر است که آب کمتری را برای کته کردن آن در نظربگیرید و درصورت نیاز بعدا هم می شود به آن آب اضافه کنید.

برای کته کردن برنج عنبر بو اول شعله اجاق را  بلند کنید و بعد جوش آمدن آب برنج شعله را کم کنید و در آخر برنج را  روی شعله پخش کن بگذارید تا به مدت حداکثر 30 دقیقه با شعله ملایم دم بکشد.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.