ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

جاذبه های طبیعی و گردشگری استان گیلان

استان گیلان با مساحت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع در میان کوههای البرز و تالش در شمال ایران جای گرفته است . این استان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد.

گیلان‌ ، یکی‌ از کهن‌سال‌ترین‌ زیستگاه‌ها و خاستگاه‌های‌ فرزندان‌ ایران‌ زمین‌ است‌. صنایع مهم این استان از نظر تأمین مواد اولیه وابسته به کشاورزی و جنگل می باشد . زیرا این ناحیه دارای کشاورزی پر رونق و جنگل های وسیع و انبوه می باشد.

استان گیلان به عنوان یکی از زیباتــرین استان های کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون هانفر گردشگر به گیلان رو می آورند. 

 طبیعت و گردشگری استان گیلان با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه ، شالیزارهای وسیع ، زیستــگاههای پرنده ها و آبگیرها و رودها، سواحل زیبای دریای خزر، پارکهایی وسیع و انواع گیاهان کمیاب است.

استان گیلان بزرگترین مهد تمدن و فرهنگ هزار ساله بشری است و همچنین دارای آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی بجای مانده ازگذشتگان، هنرهای سنتی و صنایع دستی با قدمت هزار ساله است.
برخی صنایع در گیلان نیز از قدمت زیادی برخوردار است، که از پرورش کرم ابریشم در عهد باستان آغاز و با کشت برنج، چای، توتون، صید و عمل آوری انواع ماهی، تولید و صدور خاویار ادامه دارد.
استان گیلان علاوه بر آثار تاریخی و مذهبی دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴هزار هکتار مرتع طبیعی است که مانند کمربندی سبز از سواحل چابکسر شروع و تا سواحل آستارا امتداد دارد. 

در این مقاله قصد داریم شما را با بعضی از جاذبه های منحصر به فرد و غذاهای محلی گیلان آشنا کنیم.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های استان گیلان، تالاب‌های آن است .

یک تالاب، بخشی از خشکی است که پایین‌ ترین از سطح دریا واقع شده و با آب به طور فصلی یا دائمی پر می‌شود و دربردارنده خاک‌ های هیدروژنی و پوشش گیاهی آبی است . استان گیلان از نظر جغرافیایی دارای تالاب های متعددی می باشد.

تالاب سوستان 

تالاب سوستان یکی از جاهای دیدنی لاهیجان است که در نزدیکی روستای سوستان قرار دارد.سوستان یکی از روستا های دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است که به خاطر تالابی که در نزدیکی این روستا معروف است
فاصله این روستا تا مرکز دهستان که روستای سطل سر است 11 کیلومتر، تا شهر لاهیجان 5/0 کیلومتر و تا شهر رشت 5/45 کیلومتر است.تالاب سوستان از تالاب های آب شیرین است که در فصول پاییز و زمستان پرآب بوده و در فصل تابستان از آب آن کاسته می شود.

از دیگر ویژگی های تالاب سوستان نیزارهایی است که دور تا دور تالاب را  فرا گرفته است، همچنین در داخل و کنار ه های تالاب گیاهان مردابی و نیلوفرهای آبی زیبا و درختان جنگلی وجود دارد. این تالاب همانند سایر تالاب های آب شیرین محل زندگی بعضی آبزیان و پرندگان می باشد.

تالاب سوستان یکی ازجاذبه های طبیعی وگردشگری استان گیلان است.

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان از جاذبه های دیدنی روستا صومعه سرا واقع در استان گیلان می باشد.
این تالاب در چند کیلومتری شمال شرق واقع شده و مدت زمان رسیدن از این تالاب تا صومعه سرا حدود 24 دقیقه است. از رشت تا تالاب سیاه درویشان حدود 28 کیلومتر فاصله می باشد و حدود 40 تا 50 دقیقه فاصله زمانی این مسیر است.
اگر می خواهید از صومعه سرا به این تالاب بروید باید از روستاهای ارکه، نرگستان و آبادی شیخ محله عبور کنید، بعد از گذشت از پل رودخانه در پنج کیومتری روستای سیاه درویشان به این تالاب می رسید

تالاب استیل آستارا

تالاب استیل یکی از تالاب های استان گیلان بوده که در فاصله ۷ کیلومتری از شهر آستار و در نزدیکی روستای عباس آباد و جاده رشت به آستارا واقع شده است.
وسعتی در حدود ۱۴۰ هکتار داشته و آب آن از طریق بارش باران تامین می شود؛
این تالاب به نام تالاب متحرک نیز شناخته شده است.
دلیل نام گذاری این تالاب، وجود درختان توسکا در درون تالاب بوده و به دلیل قرار گیری ریشه آنها در آب همواره در حال جابجایی و تغییر مکان هستند و سبب شده تا این تالاب به این نام شناخته شود.
بهترین زمان برای سفر به این تالاب زیبا در فصل بهار و تابستان است و علاوه بر بهره مندی از سرسبزی و زیبایی های بی نظیراین تالاب از خنکای هوای آن نیز برخوردار شوید.

تالاب استیل آستارا از جاذبه های گردشگری در استان گیلان است .

 از دیگر تالاب های استان گیلان می توان به تالاب انزلی ،تالاب بوجاق درکیاشهر ، تالاب امیر کلایه درلاهیجان،تالاب عینک رشت ، تالاب کیا کلایه در لنگرود، تالاب جوکندان در تالش ،تالاب آق آستارا ، تالاب زربیجار در املش ،تالاب چاف در لنگرود، تالاب سیاه کشم در انزلی ، تالاب کهنه ‌گوراب فومن، تالاب سِلِکه، تالاب سرخانکل انزلی، تالاب سیاه‌ رود رودبار، تالاب مرگستان صومعه‌ سرا و تالاب خطیب سراگوراب فومن اشاره کرد .

مکان های دیدنی و تفریحی استان گیلان

طبیعت استان گیلان جزو بکرترین نواحی ایران است که خود جهت تورسیم و گردشگری سهم عمده ای از گردشگری ایران را دربر دارد. هر شهر استان گیلان دارای جاذبه های گردشگری منحصر به خود است .در اینجا شما را با تعدادی از جاذبه های گردشگری گیلان آشنا می کنیم .

دریاچه ویستان بره سر

دریاچه بره سر یکی از جاذبه های طبیعی و مناطق گردشگری منطقه ی خورگام رودبار محسوب می شود. بره سر تا رودبار 55 کیلومتر فاصله دارد، و از بره سر تا دریاچه در حدود 2 کیلومتر راه است، این مسیر که یک راه جنگلی و پر از سنگلاخ است.

مسیر، دشوار اما زیباست که ما را به دریاچه ی بره سر می رساند. این دریاچه ی بکر وزیبا نتیجه ی بروز یک زلزله است، و وسعتی در حدود 4 هکتار دارد، عمق دریاچه نزدیک صد متر و ارتفاعش از سطح دریا در حدود 1250 متر است. اطراف دریاچه را مراتع سبز و چشم نواز و درختان انبوه و زیبای راش فرا گرفته اند.

پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاه داران یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیری است که هزاران نفر را از جاهای مختلف ایران برای لذت بردن ازاین همه شگفتی ، به شهر زیبای تالش واقع در استان گیلان می کشاند.

پارک جنگلی سیاه‌داران یک جای خاص و و دیدنی است و در میان جاهای دیدنی تالش به خاطر درختان بلوطش معروف است.این پارک دارای موقعیت جغرافیایی خاص می باشد که از یک سو به چشم انداز جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه های پوشیده از جنگل منتهی می شود.
شهرداری تالش با احداث پل در دامنه‌ی این تپه و برپایی امکاناتی همچون رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی و .. منطقه تفریحی خوبی برای گردشگران برپا کرده است.
سورتمه جنگلی ریلی این روستا لذت گشت‌ و گذار در آن را دو چندان کرده است و هیجان تفریح در سیاه‌ داران را بسیار زیاد کرده است .

پارک جنگلی سیاه داران از جاذبه های گردشگری در استان گیلان است .

روستای بلوردکان

بلوردکان منطقه ای جنگلی و کوهستانی است که در روستای لات لیل بخش اطاقور در فاصله 1 کیلومتری جنوب غربی املش واقع شده است. این منطقه جنگلی ، کوهستانی ، دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیباییست که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.
در این منطقه زیبا و خرم می توانید شاهد زیبایی های طبیعت باشید . با ادامه مسیر بلوردکان که تماماً آسفالت است به مناطق جنگلی و ییلاقی و در نهایت به مراتع سرسبز و زیبای هلودشت می رسید.

 مسیر بلوردکان به هلودشت را انبوهی از درختان جنگلی  توسکا ، درختان فندقی ، درختان ممرز و باغات چای فرا گرفته است که جاده ای کوهستانی ، جنگلی و پر پیچ و خم اما آسفالت و زیبا می باشد.

در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا به هلودشت می رسید که از مرکز شهر لنگرود 40 کیلومتر و با بلوردکان 13 کیلومتر فاصله دارد.

بلوردکان دارای آبشار بسیار زیبایی است که برای رفتن به آبشار خروشان منطقه بلوردکان می بایست به محلی بروید که در 29 کیلومتری جنوب شهر لنگرود در روستای سر لیل و در 14 کیلومتری شهر اطاقور می باشد.

مکان های دیدنی و گردشگری استان گیلان بسیار زیاد است که پیشنهاد می کنم در اولین فرصت مناسب کوله بار سفر را ببندید و به این استان زیبا سفر کنید .از دیگر جاذبه های تفریحی و گردشگری استان گیلان می توان به :

ییلاق دیلمان ،قلعه رودخان درفومن ،آبشار لاتون در آستارا ، منطقه ییلاقی دشت النزه ،آبشار سیاه تاش، جنگل گیسوم در تالش ،روستای اولسبلنگاه در ماسال ،غار تلابن گورج در املش،پارک جنگلی هلو دشت در املش ،آبشار دودوزن ،گردنه حیران ،شیطان کوه در لاهیجان ،خصیل دشت در املش ، روستای پلکانی ماسوله و.. اشاره کرد . مکان های که می توانید از طبیعت بکر و فوق‌ العاده آنها نهایت لذت را ببرید.

معرفی بعضی غذاهای محلی  استان گیلان

نزدیک به سواحل زیبای خزر کوه های سربه فلک کشیده جنگلی، مناطق سرسبز ، زمین های کشاورزی وسیع و عطر برنج و چای که از محصولات شناخته شده این استان است و باغ های زیتون همگی چشم نوازند و گردشگران بسیاری را در فصول مختلف سال به این دیار می کشانند.

خونگرمی مردم و غذاهای گیلانی علاوه بر جاذبه های توریستی منحصر به فرد ،برای گردشگران خارجی و داخلی فراموش نشدنی اند. استان گیلان با ۱۷۰ تا ۲۲۰ نوع غذای محلی، از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان کشور ایران است.

انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌ قدری خوشمزه و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام برخی از آن‌ها را نشنیده باشید.

در این مقاله به چند نوع غذای محلی معروف استان گیلان اشاره می کنیم .

کباب ترش

برای تهیه این کباب خوشمزه گوشت گوسفندی یا گوساله را در مخلوط گردوی ساییده شده، رب انار، سیر، پیاز، سبزی محلی (چوچاق) و روغن زیتون به مدت چند ساعت می خوابانند سپس آن را به سیخ می کشند. کباب ترش همراه برنج سرو می شود.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی ازاصلی ترین غذا های گیلان است که از بادمجان کبابی ،گوجه فرنگی ،سیر ،تخم مرغ ،نمک و فلفل تهیه می شود .این غذا را با برنج کته و یا نان به همراه سبزی خوردن سرو می کنند .

قدمت میرزا قاسمی به دوره قاجار برمی گردد. این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او ، نام‌گذاری شد.

ترش کباب یا بی جی کباب

. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت مرغ خردشده ، پیاز ورقه‌ ورقه، سیب‌زمینی ، گوجه‌فرنگی کوچک ، زردچوبه ، دارچین ، آب نارنج ، روغن ، نمک و فلفل نیاز دارید. این غذا را با زیتون و پیاز سرو می کنند. این غذا در همه جای استان گیلان طبخ می‌شود و محبوبیت زیادی دارد .

باقلا قاتق

این غذای محلی اصیل گیلانی از لوبیای تازه یا لوبیا کشاورزی ، سیر ، شوید ،تخم مرغ ، نمک و فلفل و زرد چوبه تشکیل شده است.این غذا خیلی راحت و سریع آماده می شود و طرفداران بسیاری دارد.

باقلا قاتق با کته برنج هاشمی گیلان ، پای ثابت سفره های رنگین مادران گیلانی است . در کنار آن می توان از ماهی شور، زیتون ، سبزی خوردن و ترشی استفاده کرد و لذت خوردن یک غذای خوشمزه را چشید.

ترش آش

آش ترش شمالی یا گیلانی و به‌ قول خود گیلانی‌ها « تورشه آش »، یک آش بسیار لذیذ و مقوی است. از مواد تشکیل‌ دهنده این آش می‌توان به سبزی ، باقالی ، نخود ، لوبیا چیتی ، برنج ، سیر و نعنا داغ اشاره کرد .

طعم این آش مخصوص گیلانی ، کاملا ترش است و در برخی طرز تهیه‌ها برای ترشی بیشتر در آن ، گوجه‌سبز هم می‌ریزند. ترش آش را می توان با ماهی شور و سبزی خوردن میل کرد.

ترشی تره

خورش ترشی تره ، یکی دیگر از خوشمزه‌ ترین خورش‌های گیاهی استان گیلان است که با ترکیب سبزیجات معطر (اسفناج ، برگ چغندر، گشنیز ، تره ، جعفری ، نعنا ، شوید و همچنین سبزی های محلی گیلان مثل خالواش، چوچاق و تره کوهی) تهیه می شود.

تخم‌مرغ ، سیر ، برنج ، آب نارنج یا آبغوره ، نمک ، فلفل و زردچوبه از دیگر مواد تشکیل ‌دهنده آن هستند. خورش ترشی تره معمولا همراه با ماهی سرخ شده ، ماهی دودی یا به‌ تنهایی در کنار برنج کته یا نان ، زیتون ، اشپل (خاویار)، ترب سفید و باقلا سبز سرو می‌شود.

پامادور قاتوق یا گوجه خورش

در زبان گیلکی به گوجه فرنگی پامادور می گویند . پامادور دراصل یک کلمه ی روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به گویش گیلکی راه پیدا کرد. این غذای خوشمزه  طرفداران بسیاری دارد .

گوجه‌ فرنگی، تخم‌مرغ ، نمک ، فلفل ، زردچوبه و روغن ، مواد تشکیل‌دهنده این خورش محلی هستند که معمولا با برنج کته سرو می‌شود. پامادور قاتوق را می توان به همراه سیر ،پیاز ،سبزی خوردن و..میل کرد.

کال کباب

کال کباب، یک همراه غذا یا پیش غذای مشهور گیلانی است که به‌صورت سرد سرو می‌شود. «کال کباب» یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توان با مواد ساده‌ای چون سیر و بادمجان ، رب انار ترش یا آب انار ترش، سبزیجات معطر و گردو درست کرد.

گیلانی‌ها معمولا کال کباب را در کنار غذاهایی چون واویشکا ، انواع خورش و دیگر غذاها به‌خصوص غذاهایی که در ترکیب آن‌ها ماهی یا مرغ وجود دارد ، سرو می‌کنند.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.