ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

گردشگری چای ایرانی و ماجراجویی در دل باغات چای

گردشگری چای ایران و ماجرجویی در دل باغات چای

گاهی اوقات کشف بهترین چای ، به معنای تَرک منطقه آسایش و قرار گرفتن در یک ماجراجویی است. گردشگری چای به ماجراجویان این فرصت را می دهد تا ضمن کشف طعم های جدید ، چگونگی تهیه چای را بیاموزند .

سفر به باغات چای علاوه بر اینکه فرح بخش و روح افزاست می تواند به کشف راز طعم عالی ، چای ایرانی کمک کند و می تواند شناخت شما را از چای ایرانی بهبود بخشد.گردشگری چای در چند سال گذشته در کشور ما منعکس شده است و اولین جشنواره ملی چای کشور نیز در تیرماه سال 98 در لاهیجان مهد چای ایران برگزار گردید.

با رونق گرفتن توریسم چای کشور شما می توانید ، از بکرترین و زیباترین مزارع چای دیدن کنید یا به یک باغ چای بروید که روی تکنیک های نوین کشت و کار تمرکز دارد.

با کشت ارگانیک چای آشنا شوید و هرچه که ماجراجویی کنید ، مطمئناً طعم های جدیدی را جذاب خواهید یافت و عشق خود را به چای عمیق تر خواهید کرد.گردشگری صنعت چای کشور درچند سال اخیر پر رنگ شده است که می تواند با ایجاد  فضای تبلیغی و معرفی و ترویج فرهنگ مصرف چای ایرانی باعث رونق چای داخلی و بهبود وضعیت معیشت و درآمدزایی چایکاران گردد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا گردشی علمی در یکی از باغات چای گیلان داشته باشیم و با انواع چای ایرانی و تفاوت های مهم آنها آشنا شوید.

چای ایرانی یک محصول هویت دار ملی است

حتما تا به حال بارها شنیده اید که برای اولین بار بوته چای در محله ی چای خانسر لاهیجان و در سال  1280 شمسی توسط مرحوم کاشف السلطنه پدر چای ایرانی کشت شد و بعد از آن با فراز و نشیبهای مختلفی به نسل امروز رسیده است.
همه نوع چای ایرانی از چای سرگل بهاره گرفته تا چوب چای با هر درجه کیفیت و یا شکل ظاهری ، تماما از برگ سبز یک گونه گیاهی با نام درختچه چای تولید می شوند . درختچه ی چای یک گیاه همیشه سبز با اندازه ی متوسط و با اسم علمی کاملیا سینسیس است .
درختچه چای با دو نژاد یا رگه ی چینی و آسامی در دنیا شناخته شده است.
اولین گلدان های کوچک نشاء چای با نژاد آسامی ، از مناطق شمال هند یعنی آسام توسط مرحوم کاشف السلطنه وارد ایران شدند و بعدها با وارد شدن نژاد چینی به کشور و تلاقی بین این دو نژاد، درحال حاضر گونه های چای در ایران هیبرید یا دورگه ای ازنژاد چینی-آسامی است که بیشترین سازگاری را با آب و هوای شمال کشور دارد.

برداشت برگ سبز باغات چای

برگهای بوته چای با شروع فصل بهار به شکل دستی و عمدتا ماشینی چیده می شوند. برگ سبز بعد از انتقال به کارخانجات چایسازی بر اساس مراحل فرآوری و جداسازی به انواع مختلفی از چای دسته بندی ، نامگذاری و نهایتا قیمت گذاری می شود.

برداشت برگ سبز چای معمولا در سه مرحله برگچینی بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود. انواع چای خشک بدست آمده در هرکدام از این فصول به لحاظ عطر و طعم و کیفیت متفاوت هستند.

براساس ذائقه بیشتر مردم کشور چای بهاره دلپسندتر است و درحالت کلی چای بهاره عطر و طعم بیشتری  دارد.

معرفی انواع چای سیاه ایرانی

چای سرگل یا (وزین یا زرین )

چای سرگل ازغنچه انتهای و نورسیده بوته چای که بسیارلطیف و تازه است به عمل می آید. این نوع چای محصول روز اول تا سوم تولید چای بهاره است.

 چای سرگل ایرانی به لحاظ شکل حالت کله مورچه ای یا لول خورده دارد و تقریبا هیچ برگ چای سیاه به شکل صاف و تخت (شکسته) یا خاکه چای در آن دیده نمی شود.چای وزین عطر و طعم و رنگ بی نظیری دارد.

چای به خاطر عطر بالایی که دارد و همینطور مزه ی گسی بالا و رنگ زیبای گیلاسی خود به اعلاترین چای ایرانی معروف است .

چای ممتاز ایرانی

چای ممتاز ایرانی به لحاظ درجه بندی کیفی چای و همینطور قیمتگذاری بعد ازچای سرگل قرار می گیرد.چای ممتاز در واقع ترکیبی از برگهای تقریبا لول خورده و همینطور برگهای صاف یا تخت (شکسته) است.

هرچقدر مقدار برگهای لول خورده در چای ممتاز بیشتر و مقدار چای شکسته آن کمتر باشد قیمت آن بیشتر و کیفیت بالاتری خواهد داشت. چای ممتاز به لحاظ طعم ملایمتری نسبت به چای سرگل داشته و عطر و رنگ کمتری نیز دارد.

چای قلم ایرانی

چای قلم درشترین نوع چای ایرانی که بیشتر مردم به خاطر ظاهر متفاوت و درشت در برگ خشک شده ی چای قلم، آن را به خوبی می شناسند. این نوع چای از برگهای درشت و پهن که در قسمت وسط و انتهای بوته چای است تشکیل می شود. این نوع چای نسبت به چای سرگل و ممتاز به عنوان چای درجه 2 شناخته شده و به علت عطر بالا، رنگ زیبا و طعم ملایم و شیرینش مشهور است.

هرچقدر برگهای خشک در چای قلم به شکل کاملتری لول خورده و شکستگی کمتری داشته باشند و میزان چوب یا ساقه چای کمتری در آن باشد به لحاظ کیفیت ظاهری بالاتر است.

چوبِ چای 

چوب چای در واقع یک نوع چای قلم  است که میزان چوب بالا و برگ چای کمتری دارد. این چای به خاطر داشتن مقدار زیادی از ساقه چای رنگ بالایی داشته و هر چقدر رنگ چوب چای درآن تیره تر باشد رنگ طبیعی بالاتری دارد.

برای کسانی که چای پر رنگ با هزینه پایین را می خواهند، این نوع چای انتخاب خوبی است. به لحاظ ذائقه افراد زیادی این نوع چای را بر چای سرگل یا ممتاز ترجیح می دهند.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.