ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

دغدغه ی شناخت عسل اصل !

هر زنبورعسل در هر پرواز تنها 40 میلی گرم شهد با خود به کندو می برد !

خواص و مواد انرژی زا در عسل باعث شده به عنوان ماده ای ارزشمند شناخته شود.عسل یا انگبین شهد و شیرینی است که گیاهان ترشح می کنند و زنبور عسل آن را جمع آوری می کند و طی مراحلی آن را تغییر می دهد و به عسل تبدیل می کند.
برای تولید عسل یک زنبور باید هزاران بار بر روی گلها بنشیند تا بتواند شهد آنها را جمع آوری کند و در عسل دان خود نگه دارد .زنبور عسل در هر پرواز حدود 40 میلی گرم شهد با خود به کندو می برد. 

زنبور وقت حمل شهد در راه کمی از آب آن را جذب و از کلیه دفع می کند و از عسل دان خود مقداری دیاستاز به شهد اضافه می کنند و داخل سلول های کندو قرار می دهد و دوباره برای جمع آوری شهد به سمت گلها بر می گردد. 

زنبورها در هر نوبت مقداری دیاستاز به شهد اضافه می کنند وآب اضافی آن را به کمک عسل دان جذب می کنند و این کار را تکرار می کنند تا شهد غلیظ و به عسل تبدیل شود.در اینجا ما قصد داریم شما را باچگونگی شناخت عسل خوب ومرغوب آشنا کنیم.

چگونه مانند متخصصی زیرک، یک عسل طبیعی و مرغوب را بشناسیم؟!

مهمترین ارزیاب یک عسل خوب بدن شماست!

به حواس پنج گانه ی خود بیشترین اعتماد رو داشته باشید. یک عسل خوب قوام خوبی دارد که با لمس و دیدن آن کاملا مشخص میشه همینطور طعم طبیعی و تازه آن معمولا با ته مزه ی دلنشین و عطر گلها همراه است. 

متخصصان خبره عسل شناس ابتدا عسل را بین دوانگشت خود گرفته و قوام آن را باتوجه به نوع عسل ارزیابی می کنند مثلا عسل مرکبات اصل قوام متوسط اما یک عسل کوهستان طبیعی قوام و چسبندگی بالایی دارد.

مرحله بعد رنگ عسل را با رویت دقیق آن ارزیابی می کنند. مثلا یک عسل خوب مرکبات زرد روشن اما یک عسل کوهی اصل قهوه ای تیره است.عموما عسل طبیعی عطر به خصوصی دارد که مخصوص خود عسل بوده و تازه، طبیعی و با عطر گیاهان و گلهاست.

عسل تقلبی هرگز رس نمی بندد (اصطلاحا شکرک نمیزند) اما یک عسل اصلی می تواند رسوب کرده یا بدون رسوب باشد!

یکی از ویژگی های ظاهری عسل، فرآیندی است که طی آن قند موجود در عسل به صورت جامد در می آید.عسل یک محلول قندی بیش از حد اشباع هست که نمی تواند به صورت محلول باقی بماند.
پدیده شکرک زدن یک عسل طبیعی در دمای 14 درجه سلسیوس سریعتر اتفاق می افتد.اما معمولا در درجه حرارتهای پایینتر از 5 درجه و بالاتر از25 درجه عسل دیگر شکرک نمی زند.البته باید توجه داشت که نگهداری طولانی مدت عسل دردمای بالاتر از25 درجه باعث ایجاد مواد زیان آور و از بین رفتن خواص در عسل می شود.

یکی از دغدغه های شناخت عسل اصل در این است پدیده شکرک زدن عسل طبیعی در دمای 14 درجه سلسیوس سریعتر اتفاق می افتد.

عوامل مختلفی باعث شکرک زدن عسل می شود.

رطوبت عسل

هرچه درصد رطوبت یا مقدار آب موجود در عسل کمتر باشد، شکرک زدن به تاخیر می افتد. باید بدانید که بیشترین قندهای موجود در عسل گلوکز و فروکتوز هستند (حدود 90% قند موجود در عسل) و خصوصیات و مقدار هر کدام از این قند ها از عوامل تعیین کننده در کیفیت عسل از نظر شیرینی، ارزش غذایی،قابلیت کریستالیزه شدن (شکرک) و میزان جذب آب است.

آنزیم های طبیعی در عسل

این آنزیم طبیعی که توسط زنبور عسل تهیه می شود، باعث جذب مواد جامد محلول در عسل شده و باعث ته نشینی و شکرک زدن عسل می شود.

سلیقه ما ایرانی ها در انتخاب عسل شفاف ، مایع و بدون رسوب بازار متقلبان را داغ کرده است! اینکار با پاستوریزه کردن یا حرارت دادن عسل و نیز اضافه کردن برخی مواد شیمیایی به عسل ، برای اینکه تیره تر و زیباتر به نظر بیاید و شکرک نزند صورت می گیرد.

 بنابراین عسلی که شکرک بزند حتما خالص است و عسلی که شکرک نزند ممکن هست خالص یا ناخالص باشد. بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می زنند اما مدت زمان لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق دارد.

عسل های طبیعی به مدت طولانی با کیفیت باقی می مانند.

اگرچه نگهداری طولانی مدت عسل به هیچ وجه توصیه نمی شود اما یک عسل اصلی به علت ترکیبات و آنزیم های طبیعی پس از گذشت مدت زمان طولانی سالم باقی مانده و هرگز کپک نمی زند.

شناخت عسل اصل از تقلبی با یک تست ساده در منزل

در اینجا ما به چند مورد تست ساده برای شناخت طبیعی بودن عسل در منزل اشاره می کنیم .

هرچند این تستها روشهای تکمیلی برای شناخت یک عسل طبیعی هستند اما مسلما هر یک از این روشها به تنهایی نمی تواند مرغوبیت یک عسل را به شکل قطعی نشان دهند . بنابراین بهتر است عسل اصلی را با ضمانت و برگه ی نتایج آزمایشگاهی معتبر خریداری کنید.

•  عطر و بو عسل اصل :

زنبوری که ازشهد گیاهان تغذیه می کندعسل آن عطر وبوی متفاوتی دارد .اما عسل‌های تقلبی بوی شیرینی و یا اسانس می‌دهند وگاهی ممکن است کمی بوی ترشی بدهند.

• مزه و طعم عسل اصل :

مزه و طعم عسل طبیعی نباید برای مدت طولانی در دهان بماند. ولی در عسل‌های تقلبی به دلیل اینکه از شیرین‌کننده‌ها برای تولید آنها استفاده می شود، یک حالت گلوزدگی ایجاد می‌شود و طعم آن در دهان باقی می‌ماند.

• میزان چسبندگی مطلوب عسل اصل :

اگر مقدار کمی عسل طبیعی را بین دو انگشت خود قرار دهید و آن را فشار دهید بعد از جدا کردن انگشتان از هم، انگشتان تمایلی به چسبندگی ندارند. اما در عسل کاملا تقلبی به دلیل ااضافه کردن شیرین کننده های فراوان کمی احساس چسبندگی خواهید کرد.

•  غلظت عسل اصل :

از آنجایی که عسل طبیعی واصل نسبتا غلیظ است، اگر شیشه‌ی آن را کمی خم کنید لحظه‌ای طول می‌کشد تا کمی جابه جا شود. اما بعضی برخی از عسل‌های تقلبی کاملا روان هستند و زود جا بجا می شوند.

• آزمایش دستمال کاغذی :

اگر مقداری عسل طبیعی را بر روی دستمال کاغذی بریزیم به هیچ وجه پشت دستمال مرطوب و خیس نمی‌شود، در صورتی که عسل تقلبی به علت رطوبت بالا پشت دستمال را مرطوب می‌کند.هرچند این روش همیشه قابل استناد نیست و برخی عسلهای طبیعی مانند عسل مرکبات به شکل طبیعی رطوبت بیشتری دارند.

• استفاده از نان تست :

اگر مقداری عسل خالص را روی نان تست بمالیم بعد از چند دقیقه نان سفت و سخت می‌شود. در صورتی که درعسل تقلبی به علت مواد افزودنی و همچنین رطوبت بالایی که وجود دارد نان حالت خیسی پیدا می‌کند.

• میزان حلالیت عسل در آب :

اگر رشته‌ای از عسل کاملا طبیعی را با قاشق از بالا داخل یک لیوان آب بریزیم، عسل بدون پخش شدگی در ته ظرف جمع می‌شود. اما عسل کاملا تقلبی در میانه‌ی راه پخش می‌شود و حل می‌شود.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.