ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

انواع ارقام برنج محلی خوزستان را بشناسید.

انواع ارقام برنج محلی خوزستان را بشناسید.

شهروندان عزیز خوزستانی که علاقه زیادی به مصرف برنج محلی خوزستان دارند همیشه از ارقام برنج محلی و خوش عطر موجود در خوزستان در مصارف خانگی خود بهره می برند.

عنبر در لغت نامه به معنای معطر و خوشبو است و وجه تسمیه نامگذاری برنج عنبربو هم به خاطر عطربالای آن پس از پخت است. بعضی هموطنان عزیزخوزستانی هم ماهی جنوبی به نام عنبر را که درشکم خود دارای ماده خاکستری رنگ خوشبویی به نام عنبر می باشد را علت نامگذاری این رقم از برنج خوزستان می دانند. در هر حال عطربالا و دلپذیر و صد البته خاص برنج نوع عنبربو ازجمله دلایل پرطرفداربودن این برنج در سرتاسر کشور است.

در سال های اخیر با افزایش قیمت انواع برنج ایرانی شمال کشور از جمله برنج طارم، صدری و هاشمی و همینطور کاهش توان خرید خانوارهای ایرانی ، و از سوی دیگر به خاطر کیفیت و عطر و طعم بالا و قیمت مناسب تر برنج خوزستان، استقبال عمومی از این نوع برنج جنوبی افزایش یافته است

انواع ارقام برنج در استان خوزستان به شرح زیر و به دو روش کشت مستقیم و خشکه کاری تولید می شود. کاشت ارقام برنج محلی خوزستان در این استان در شهرستان هایی مثل شوشتر، اهواز، حمیدیه، شوش، دشت آزادگان، هویزه و باوی، فجر، دزفول و باغملک، رامهرمز، خرمشهر، بهبهان، شادگان و …. انجام می شود. از جمله ارقام برنجی که در این مناطق کشت و کار می شود می توان به ارقام زیر اشاره کنیم.

معمولا در هر شهرستان رقم خاصی کشت وکار می شود مثلا در شهرستان رامشیر دو رقم نجفی و عنبر بو کشت وکار می شود.

کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی جاری قانونی شد و برای اولین باراین استان در کنار استان های شمالی کشور، برای کشت برنج  مورد حمایت های دولتی قرار گرفت  ودر نتیجه شاهد توسعه کشت و کار شالی های جنوب کشور بودیم.ازجمله این حمایت های دولتی کاهش هزینه های تامین آب مصرفی مزارع و هزینه ی بیمه محصول را می توان نام برد.

به برکت سال پرباران و پر شدن ذخایر آبی سد های استان ، امسال خوزستان رکورد 900 هزار تن تولید شلتوک را برای اولین بار در استان شکست و در 51 هزارهکتار از اراضی استان خشکه کاری شلتوک انجام شد.

برداشت برنج  از حدود یکصد و هشتاد هزار هکتار از شالیزارهای خوزستان تقریبا از نیمه ی اول آبان ماه آغاز می شود و تا نیمه ی اول آذرماه هر سال ادامه دارد.برداشت برنج خوزستان بیشتر به صورت مکانیزه و با دستگاه کمباین و البته در برخی مزارع  نیز به شکل دستی انجام می شود.

فرق برنج عنبر بو یا برنج چمپای جنوب با برنج چمپا درشمال کشور چیست؟

برنج عنبر بو و برنج چمپا دو رقم محلی بسیار با کیفیت و محصول معطر ،خوش طعم و کاملا طبیعی ایرانی مخصوص خوزستان است.

در سالهای گذشته در برخی شهرهای شمالی کشور هم ارقام برنج دانه کوتاه کشت و کار شده است که از نظر عطر و طعم ضعیف تر از برنج چمپای خوزستان است در هنگام انتخاب خود دقت کنید که  برنج عنبربویا چمپای انتخابی شما برای مزارع جنوب کشور باشد.

برنج عنبر بو از انواع برنج خوب ایرانی است که اصالتا محصول دستان زحمتکش جنوبی های خونگرم ماست. این برنج به صورت عمده در خوزستان کشت و کار می شود و البته برخی استان های دیگر هم در سال های اخیر اقدام به کشت وکار این محصول خوش عطر و طعم کرده اند.بافت برنج عنبر بو متوسط تا دانه کوتاه است و به علت عطر بالا و هضم راحت مشهور است.

انواع ارقام برنج محلی خوزستان

  • برنج رقم طارم
  • برنج رقم عنبرنجفی
  • برنج رقم محلی
  • برنج رقم صدر
  • برنج رقم شمیم
  • برنج رقم چمپا

در سالهای اخیر بعضی ارقام جدید هم در استان خوزستان و به شکل آزمایشی برای تست مقاومت به کم آبی و شوری خاک کشت شده اند.

سیروان، زادگاه اولیه کشت برنج عنبر بو

برنج عنبر بو برای اولین بار در شهرستان سیروان از توابع استان ایلام کشت و کار شد. این نوع برنج به علت عطر و طعم دلپذیری که دارد، امروزه در کل کشورطرفداران بسیاری پیدا کرده است.
این برنج به لحاظ شکل ظاهری گرد،توپر و کوتوله (دانه کوتاه ) است و بعد ازپخت بسیار خوب قد کشیده یا اصطلاحا “ری” می کند.
مدیریت کشت برنج عنبربو خوزستان
عطر و بوی برنج عنبر بو متفاوت بوده و بسیار بالاست و از نظر طب سنتی ما طبع گرمی داشته و برای افراد سرد مزاج مناسب تراست. هرچند کوتاه تر بودن دانه های این برنج آن را از سبد برنج مصرفی برای مجالس ایرانی کم رنگ تر کرده است، اما عطر و طعم بالای آن در کنار قیمت مناسبی که نسبت به ارقام برنج شمال کشورمان دارد، برنج عنبر بو را یک گزینه مطلوب و مقرون به صرفه برای مصرف خانگی خانوارهای ایرانی می باشد.

متاسفانه در سال های اخیر به علت کم آبی در استان ایلام شاهد کاهش کشت و کار برنج محلی استان بودیم. استانی که با تولید این برنج با کیفیت بخشی از نیاز برنج استان های همجوار مثل کرمانشاه و ایلام را هم برطرف می کند.

ولی به لطف خدا با سال پرآبی که در استان خوزستان شاهد بودیم و از طرفی تصویب قانونی بودن کشت برنج خوزستان با کاهش هزینه تامین آب و بیمه محصول برای کشاورزان خوزستانی،در استان خوزستان،شاهد توسعه کشت برنج در این استان بودیم.

همین مثال کافی است تا به اهمیت مصرف درست و بهینه آب در امر کشاورزی پایدار در کشورمان پی ببریم. کشوری که علاوه بر خاک غنی، سرزمین خورشد و کشاورزی کهن است ولی امروزه به علت مدیریت نادرست مصرف آب در کشاورزی، و از طرفی نداشتن سیستم های صحیح نگهداری آب در سال های پرباران و استفاده مناسب از این فرصت ها، دچار مشکلات عدیده ی کمبود آب در کشور هستیم.

 

خشکه کاری برنج عنبر بو در برخی مزارع خوزستان

کشت و کار برنج در کشور ما و حتی در خوزستان سابقه ی طولانی دارد و از این لحاظ ، خوزستان رتبه چهارم کشت برنج را در کشور دارا است. با توجه به کمبود منابع آبی در دنیا و به ویژه در کشور عزیز ما، اهمیت روش های کشاورزی مبتنی بر افزایش بهره وری آب، اهمیت دو چندان دارد.

در این راستا، یکی از روش های جالب ، روش خشکه کاری برنج است. هرچند این روش درحال حاضر، روش جایگزین برای روش معمولی کشت برنج در خوزستان است اما برای حفظ دخایر سدهای آب در این استان، ادامه و توسعه چنین روشهایی در کشت برنج خوزستان بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت خشکه کاری برنج جنوب

 برای توسعه پایدار کشاورزی دراستان خوزستان و برای اینکه در سالهای آتی دچار معضلات کم آبی و خشکسالی در استان نباشیم ، استفاده از روش های کشت و کار با بهره وری بالای آب مصرفی بسیار اهمیت دارد. از جمله این روشها روش خشکه کاری برنج خوزستان است که علاوه بر کاهش مصرف آب مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.
در سال زراعی جاری با روش خشکه کاری برنج ، تقریبا شصت هزار هکتار از مزارع خوزستان به روش شالیکاری خشکه بارورشدند.

مزایای روش خشکه کاری برنج خوزستان

1.کاهش هزینه های کشاورز تا چهل درصد
2.یکنواختی سبز شدن و رسیدن خوشه های برنج در مزارع
3.امکان برداشت مکانیزه( کمباینی) برنج
4. کم شدن زحمت خزانه گیری و تولید نشاء برنج توسط کشاورز
5.جلوگیری از هدر رفتن کود، کم شدن میزان سم پاشی مزارع با انواع آفت کش های مخرب زیستی
6. راحت شدن مدیریت مزرعه به لحاظ کم شدن آفات و بیماری های برنج
7.کاهش میزان مصرف بذر تا پنجاه درصد در واحد سطح
8. خم نشدن ساقه های برنج ( عدم ورس برنج) و برداشت آسان و به صرفه مزارع برنج
9. افزایش بهره وری مصرف نهاده هایی چون بذر و کود با عمق کشت مناسب بذور برنج و تراکم یکنواخت خوشه ها
10.افزایش آزاد سازی آمونیوم و کاهش بیماری های خاک و مصرف آفت کش های مختلف

سلامت بالای برنج عنبر بو خوزستان

برنج خوزستان به علت شرایط ویژه کشت و کار برنج در خوزستان به ویژه توسعه ی روش خشکه کاری، و کاهش مصرف سموم و کود های کشاورزی ارزش غذایی و سلامتی بالاتری نسبت به انواع دیگر برنج های ایرانی را دارا هستند. رقم عنبر بو به علت سازگاری بیشتربا مناطق جلگه ای یا دشت بیشتر در این مناطق کشت و کار می شود. درمناطق کوهستانی مانند ایذه و باغملک هم کشت برنج بیشتر به صورت نشاکاری و خزانه گیری است.

طرز پخت صحیح برنج عنبربو

این برنج هم به شکل کته وهم به شکل آبکشی قابل طبخ است و این موضوع کاملا بستگی به سلیقه شما دارد.بهتر است حدود یک ساعت قبل از طبخ برنج را در مقدار کافی آب نمک بخیسانید.طریقه طبخ آن مثل سایر انواع برنج سفید ایرانی است با این تفاوت که زودتر به پخت کامل می رسد .برای اینکه یک برنج معطر خوب آبکشی شده بپزید بهتر است موقعی که داخل اب جوش ریخته می شود یکی دوبار برنج را چک کتید وقتی که خوب مغز پخت شد ( منظور له شدن نیست وقتی که برنج بین دو ناخن راحت دو نیم می شود زمان مغزپختی است) بعد آبکشی کنید دم بگذارید.این برنج برای کته کردن هم مناسب است . فقط باید به مقدار آب کته دقت کرده که نه کم باشد ونه زیاد .

روش کته کردن برنج عنبر بو

برای کته کردن برنج عنبر بو اول شعله اجاق را بلند کنید و بعد جوش آمدن آب برنج شعله را کم کنید و در آخر برنج را روی شعله پخش کن بگذارید.

مشخصات ظاهری برنج عنبر بو

این برنج همانطور که گفته شد برخلاف برنج های ایرانی شمال کشور،دارای قد کوتاه و گرد و توپر است .
برنج عنبربو به علت طعم و عطر عالی، هضم راحت و نیز قیمت مناسب از گزینه های خوب و اقتصادی برای مصارف روزانه برنج ایرانی برای یک خانوار ایرانی است.

 

استان هایی که برنج عنبر بو کشت و کار میکنند

گیلان، خوزستان، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و فارس

قیمت برنج عنبر بو

عنبر بو یک برنج ایرانی معطر ونیز مقرون به صرفه است
این برنج کاملا طبیعی ایرانی و خوش پخت اما با قیمت حداقل مناسب تر از قیمت انواع برنج شمال با عطر و طعم دلپذیر خود می تواند زینت بخش مقرون به صرفه و دوست داشتنی سفره خانواده هر ایرانی باشد. البته به علت دانه کوتاه بودن این برنج می توان از انواع دیگر برنج های ایرانی برای مهمانی های خود بهره بگیرید.

مشاوره سفارش برنج عنبر بو خوزستان
تلفن تماس: 09124204199

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.