ads
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

سبوس برنج چیست ؟

سبوس برنج چیست؟

سبوس برنج لایه نازک و پوشش محافظ برنج می باشد که پس از فرآوری از آن جدا می شود.این پوشش محافظ ارزش غذایی فراوانی دارد ودرطب سنتی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه زمانی که سبوس برنج از آن جدا می شود تقریبا بیشترین ارزش غذایی آن از بین می رود و فقط برنج سفید و خوش رنگی که ارزش غذایی زیادی ندارد باقی می ماند.
برنج در اصل دارای دو پوسته سفت و محکم است که پوسته اول بعد از برداشت از بین می رود و پوسته دوم نیز در مرحله بعد، از برنج جدا می شود که به آن سبوس برنج می گویند .
سبوس دارای مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها شامل ویتامین های گروه B، انواع املاح معدنی مانند پتاسیم، منیزیم،کلسیم،آهن و… به علاوه ی اسیدهای چرب ضروری ،فیبر و آنتی اکسیدان های مختلف است.

از سبوس برنج چه استفاده های می شود؟

از سبوس برنج به عنوان یک ماده غذایی غنی کننده در غذاها ، انواع نان، دمنوش ها و موارد دارویی استفاده می شود .از سبوس برنج روغن سبوس تهیه می شود که به علت دارا بودن ترکیبات خاص ،پایداری بیشتری در برابر اکسید شدن و حرارت بالا داشته و برای سرخ کردن عمیق مناسب می باشد.سبوس برنج در محصولات آردی خصوصا کیک و شیرینی، مارگارین و پوشش دهنده محصولات غذایی نیز استفاده می گردد.

سبوس برنج چه طبعی دارد ؟

سبوس برنج دارای طبع معتدل است و تقریبا هم افراد گرم مزاج و هم افراد سرد مزاج مشکلی برای استفاده از آن ندارند، بنابراین خوردن این ماده غذایی باعث تغییر مزاج افراد نخواهد شد. البته طبع سبوس را می توان با استفاده از انواع مصلح های سرد و یا گرم عوض کرد و افرادی که تمایل به خوردن مواد غذایی با طبع گرم یا سرد دارند می توانند از این روش استفاده کنند .

ارزش غذایی سبوس برنج در 100 گرم

کالری : 246
پروتئین : 17 گرم
قند : 5/1 گرم
چربی : 7 گرم
کربو هیدرات : 66 گرم
فیبر : 15 گرم

فواید داروئی و درمانی سبوس برنج کدام است ؟

•تنظیم کن نده کلسترول خون وکاهش دهنده سکته قلبی

• پیشگیری از سرطان
• کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه
• برطرف کننده کم خونی وافزایش دهنده گلبول های قرمز
• درمان دیابت و کنترل کننده قند خون
• درمان پوکی استخوان بخصوص در دوران یائسگی
• چاقی صورت وشادابی پوست
• درمان ریزش مو و تقویت کننده فولیکول مو
• برای درمان یبوست
• کاهش دهنده فشار خون
• لاغری
• تقویت دهنده حافظه

مضرات مصرف سبوس برنج چیست؟

سبوس برنج باوجود اینکه سرشار از موادغذایی مفید است ، دربرخی از موارد مصرف آن با مشکلاتی همراه است که در زیر به آنها اشاره شده است
• در برخی از افراد ایجاد واکنش های آلرژیک (حساسیت زا) می کند وبا عث خارش وقرمزی پوست می شود .
• مصرف زیاد سبوس برنج باعث افزایش بیش از حد حرکات روده، ناراحتی های معده و تولید گاز روده می شود.
• افرادی که به مشکلات گوارشی همچون چسبندگی، زخم های روده، هضم کند و انسداد دستگاه گوارش مبتلا هستند نباید از سبوس برنج به دلیل فیبر بالا ی آن استفاده کنند.
• فیبر بالای سبوس برنج باعث اثر بخشی کمتر دارو می شود ،بنابراین توصیه می شود با فاصله حداقل یک ساعت از سبوس برنج ،دارو مصرف شود .
• سبوس برنج برای کودکان و نوزادان به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و معدنی می باشد بسیار سنگین است و دفع آنان را با مشکل روبرو می کند و باعث دل درد ومعده درد در آنان می شود .بنابراین باید از دادن آن به کودکان ونوزادان خوداری شود.
• در زنان باردار نیز مصرف سبوس برنج توصیه نمی شود .البته اطلاعات زیادی درباره خطر استفاده نمودن از سبوس برنج در زنان باردار منتشر نشده است .

روش درست کردن ماسک از سبوس برنج :

سبوس برنج به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای پوست بسیار مفید می باشد .با توجه به روش تهیه این ماسک ها می توانید اختصاصی عمل کنید.

سبوس برنج به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای پوست بسیار مفید می باشد .

ماسک سبوس برنج و روغن زیتون برای پوستهای خشک

ابتدا ۲ قاشق غذا خوری سبوس را با یک لیوان آب بجوشانید.بعد سبوس را از صافی رد کنید اجازه دهید خنک شود و با ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را روزی یکبار انجام دهید. این روش باعث تامین کردن رطوبت پوست و لطافت بیشتر آن می شود.

ماسک لایه بردار قوی با سبوس برنج

یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را همراه یک زرده تخم‌مرغ، کمی عسل و یک قاشق چایخوری شیر خشک با هم مخلوط کنید به طوری که تا حد معینی رقیق شود. این خمیر را روی پوست صورت قرار داده و به‌مدت ۲۰ دقیقه به حال خود گذاشته و سپس از روی پوست جدا کنید و پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک لایه های مرده ی پوست را حذف کرده و باعث درخشان شدن و شادابی پوست شما خواهد شد.

ماسک سبوس برنج برای درمان آکنه و جوش

ابتدا صورتتان را با آب ولرم و صابون بشویید و خشک کنید. ۱ قاشق غذاخوری سبوس برنج را با ۲ قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید و به آن ۱۰ دقیقه اجازه استراحت دهید.بعد از آن ماسک را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست به صورت دورانی بمالید و پس از آن با آب ولرم بشویید. این کار را هفته ای ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا جوش ها کاملا بهبود پیدا کنند.

ماسک سبوس برنج یک برطرف کننده عالی برای لکهای پوستی

نصف قاشق غذا خوری از سبوس برنج را با یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شیر یا ماست را با هم مخلوط کنید ،مواد به دست آمده را به پنبه آغشته کنید و به صورت خود بمالید و اجازه دهید پانزده دقیقه روی صورتتان بماند تا خشک شود سپس آن را بشوئید. هفته ای سه بار این ماسک را بر روی صورت خود استفاده کنید تا از نتایج عالی آن در رفع لکهای صورت خود شگفت زده شوید.

طرز تهیه دمنوش سبوس برنج

یکی از راههای استفاده از سبوس برنج تهیه دمنوش های سالم و مقوی از این ماده  غذایی است .در این جا به چند مورد طرز تهیه دمنوش با سبوس برنج اشاره می کنیم :

دمنوش سبوس برنج و لیمو عمانی

یکی از عواملی که باعث سفیدی مو  وپیری زود رس می شود کمبود ویتامین  و مواد معدنی در بدن است  و مصرف غذاهای که سرشار از ویتامبن ب هستند می توانند به درمان آن کمک کنند.سبوس برنج نیز شامل این دسته از مواد غذایی می شود.برای این کار باید هر روز نیم سیر (37 گرم) سبوس برنج و یک لیمو عمانی را با یک لیوان آب بجوشانید و از صافی رد کنید .سپس به آن یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده اضافه کنید.در صورت تمایل میتوانید یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش ضد سرفه سبوس برنج وگل ختمی

دمنوش سبوس برنج و گل ختمی خاصیت ضد تب دارد و برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.برای این منظور ابتدا دو قاشق غذا خوری سبوس برنج را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید.سپس آن را از صافی رد کنید وگل ختمی را به آن اضافه کنید واجازه دهید ده دقیقه دم بکشد.این دمنوش برای التهاب گلو  به صورت غرغره موثر است.

دمنوش سبوس برنج و گل نسترن برای آرامش

دمنوش سبوس برنج وگل نسترن به درمان استرس ،بی خوابی وآرامش اعصاب کمک می کند.برای تهیه این دمنوش ابتدا دو قاشق غذاخوری سبوس برنج را در آب جوش بریزید و ده دقیقه آن را بجوشانید.بعد آن را از صافی رد کنید و15  عدد گل ختمی به آن اضافه کنید واجازه دهید ده دقیقه دم بکشد.در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه نمائید ومیل کنید.

شرایط نگهداری مناسب برای سبوس برنج چگونه است ؟

برای جلوگیری از فاسد شدن سبوس برنج باید آن را در محیط خشک و با دمای مناسب نگهداری کرد. رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید باعث خراب شدن و غیر قابل مصرف شدن این ماده غذایی می شود.

ads
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه نوشته

خطا: فرم تماس پیدا نشد.